Peter Goedbloed van VSV is al zo’n 35 jaar met veel plezier werkzaam in de voertuigbranche. Vanaf het begin is hij, in samenwerking met het VbV en het Verbond van Verzekeraars, nauw betrokken geweest bij de ontwikkelingen in de Bedrijfsregeling 16. Een mooie gelegenheid om vanuit deze jarenlange expertise, zijn verhaal te delen.
De BR16 is een schoolvoorbeeld van samenwerking tussen de diverse branchepartijen, die heeft geleid tot een zeer effectieve bestrijding van voertuigcriminaliteit, de beperking van de materiële schadelast en de bevordering van de voertuigveiligheid.
Historie
Vanaf het begin heb ik de ontwikkelingen in de BR16 van dichtbij kunnen volgen en input mogen leveren. Als je kijkt wat er door de jaren heen ontwikkeld is en waar we nu staan, dan mogen we daar met z’n allen oprecht trots op zijn!
Nadat ik eind jaren tachtig eerst hobbymatig bestuurslid was van de Stiba, werkte ik daar in de beginjaren negentig fulltime als algemeen manager van het secretariaat. De rode draad in die ’tropenjaren’ was de opzet en realisatie van de verwijderingsbijdrage, hetgeen resulteerde in de oprichting van Auto Recycling Nederland. We draaiden binnen Stiba destijds tal van nevenprojecten, waaronder een studie naar een eerste versie van de ‘groene polis’. De daar op aansluitende goede contacten met het Verbond van Verzekeraars leidde begin 1994 tot een update van de al in 1988, samen met Stiba opgezette Bedrijfsregeling 14 (BR14), de voorloper van de huidige Bedrijfsregeling 16 (BR16).
De BR14 focuste zich destijds -en ik gebruik hier even ‘oude’ termen- uitsluitend en alleen op sloopauto’s. Essentieel onderdeel van de BR14 was de, per voertuig door de opkoper te ondertekenen, sloopverklaring. Dit alles bedoeld om het herleven en impliciet het eventueel crimineel misbruik van de identiteit van een voertuig onmogelijk te maken. Ik stelde destijds voor om op misbruik ervan een repressieboete van 100.000 gulden te zetten, maar het Verbond vond dat (nog) te ver gaan en trok er een nulletje van af.
Begin deze eeuw -ik werkte inmiddels sinds half 1995 voor de VSV- zaten we rond de tafel om de BR14, die toen dus nog alleen toezag op technisch totaal verlies voertuigen, uit te breiden met economisch totaal verlies voertuigen. Vanwege deze massieve uitbreiding en het essentiële verschil met de oude bedrijfsregeling pleitte ik destijds, om verwarring te voorkomen, voor het nieuwe nummer ’16’. Mijn pleitzorg vond gehoor en op 19 december 2001 zag de bedrijfsregeling 16 het levenslicht. Voor technisch totaal verlies, lees demontagevoertuigen, geldt ook binnen de BR16 een demontageverklaring, nu echter met een boete van 50.000 euro. Indachtig een ‘indexering’, zijn we dicht bij de destijds voorgestelde 100.000 gulden uitgekomen.
Het beheer van de BR16, werd ondergebracht bij de Stichting Nederlandse Restwaarde Markt (NRM). De stichting NRM werd in 2000 opgericht, op initiatief van de VSV en het Verbond. In 2005 smolten de NRM, het VAR (Vermiste Auto Register) en het SCM (Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging) samen tot het huidige VbV.
Keuren na Schade
In 2007 werd het Project Keuren na Schade (KnS), een publiek-private samenwerking met de RDW, afgerond. Binnen KnS werd de WOK (Wacht op Keuren) bedacht en werden met alle betrokken partijen de VbV WOK-criteria opgesteld. Op verzoek van de RDW werd het toezicht op deze elementen ondergebracht bij het VbV en op 18 juni 2008 toegevoegd aan de BR16. Vanaf deze versie wordt ook het begrip ‘gekentekend voertuig’ gehanteerd in plaats van het wettelijke begrip ‘motorrijtuig’. Dit betekent enerzijds dat nu alle gekentekende voertuigen onder het regime vallen. Dus ook voertuigen die niet onder het begrip ‘motorrijtuig’ vallen, zoals bijvoorbeeld caravans en aanhangers.
Ook op dit moment geldt nog dat, wanneer een voertuig voldoet aan de VbV-criteria, er op aangeven van de behandelend expert, door de RDW een rijverbod (WOK) wordt geplaatst. Vervolgens moet het betreffende voertuig nog door de RDW gekeurd worden.
In 2021 is de BR16 voor het laatst aangepast en werden er enkele relevante elementen betreffende de Directe Schadeafhandeling (DSA) aan toegevoegd. Deze wijziging in 2021 zal zeker niet de laatste zijn geweest. De BR16 is, zoals uit het voorgaande blijkt, duidelijk een dynamische regeling die telkens wanneer nodig wordt doorontwikkeld.
BR16 staat als een huis
De basis van de BR16 staat in ieder geval als een huis! Datzelfde geldt voor de decennia lange prettige en effectieve samenwerking tussen het Verbond, VbV, VSV en de andere betrokken partijen. Het is mooi om hier deel van uit te mogen maken!
Peter Goedbloed
Betrouwbare partner in de strijd tegen voertuigcriminaliteit
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden.
Meer nieuws & publicaties
Meld je aan voor onze nieuwsbrief |
|