De zeehavens zijn bij uitstek omgevingen waar publieke- en private samenwerking de basis vormt om te werken aan thema’s duurzaamheid, economisch rendement en veiligheid. Veiligheid is zeker niet langer voor bedrijven in de havens alleen maar een kostenpost, echter wordt gezien als een belangrijke randvoorwaarde voor een gezond en concurrerend vestigingsklimaat. Een veilige haven is nodig om 24/7 logistiek door te kunnen blijven draaien en de haven vanuit het land en op het water draaiende te kunnen houden. Veiligheid in de haven draait niet alleen om ondermijnende criminaliteit, zoals drugshandel en mensensmokkel. Het draait ook om nautische veiligheid, infrastructurele veiligheid, fysieke beveiliging, digitale veiligheid, industriële veiligheid en verkeersveiligheid.
Publiek-private samenwerking in de haven
Al deze vormen van veiligheid, waaronder ook de aanpak van voertuigcriminaliteit in de zeehavens kan worden gerekend, vragen om structurele aandacht én gerichte investering in publieke en private samenwerking. Het is daarbij van groot belang om door middel van wederzijdse uitwisseling van gegevens en informatie een beter en meer proactief beeld en inzicht te krijgen in de aard en omvang van de problematiek. Alleen op die manier kan tot een effectieve, preventieve en repressieve aanpak worden gekomen die leidt tot aantoonbare resultaten.
Het VbV is in haar opzet vanuit een samenwerking tussen verzekeraars, gemeenten en Nationale Politie een goed voorbeeld van wat PPS-samenwerking in essentie kan betekenen en kan opleveren. Het ontwikkelde dasboard biedt daarbij alle partners inzichten over de relevante ontwikkelingen rondom voertuigcriminaliteit.
PPS nieuwe stijl in de zeehavens: (h)erken de verschillen, werk samen vanuit de overeenkomsten
Er bestaat geen blauwdruk voor publiek-private samenwerkingsverbanden rondom veiligheid en meer specifiek de aanpak van ondermijning in de zeehavens. Iedere gebiedscontext is anders, er zijn veel variabelen om rekening mee te houden én de belangen zijn divers. Een complex vraagstuk met veel verbanden naar andere disciplines vraagt om een andere aanpak dan een sectoraal vraagstuk dat in de kern meer overzichtelijk is. PPS nieuwe stijl vraagt in de zeehavens vanuit mijn ervaring en expertise in alle gevallen om rekening te houden met de onderliggende 8 bouwstenen.
5 tips voor verduurzaming
Graag sluit ik deze column af met een vijftal tips voor verduurzaming van de publieke en private samenwerking.
- Een duurzaam samenwerkingsmodel vraagt om continue investering van alle partners;
- Denk (vanaf de start) vanuit waardecreatie voor alle partners (businessmodel);
- Maak de aanpak voldoende specifiek en herkenbaar voor ondernemers;
- Durf verschillende businessmodellen uit te werken in de praktijk: Tuig het niet te groots op (blijf
vernieuwen/doorontwikkelen); - Blijf in gesprek met alle partners over wat verduurzaming van PPS-samenwerking voor hen
betekent .
Stilstand is geen optie
30 jaar VbV is een mijlpaal waar alle betrokkenen met recht trots op mogen zijn. Het samenwerkingsverband heeft haar meerwaarde in al die jaren bewezen. Echter, stilstand is geen optie. Publiek-privaat samenwerken vraagt om continue aandacht en investering in relaties, het netwerk en de soms tegenstrijdige belangen weer in verbinding krijgen. De aanpak die nu In de Rotterdamse zeehaven met onder meer de Zeehavenpolitie succesvol is opgezet vraagt in mijn optiek naar uitrol naar andere havens in Nederland.
Met de geformuleerde 8 bouwstenen en de bovenstaande 5 tips kan de VbV als PPS-samenwerkingsverband hoop ik alle betrokkenen bij de VbV te prikkelen met elkaar te blijven investeren in de doorontwikkeling om zich ook de komende 30 jaar onderscheidend te kunnen blijven positioneren en meerwaarde te kunnen blijven bieden.
In deze blog zijn bovenstaande vijf tips nader uitgewerkt.
Door Alexander Heijnen
Alexander is als zelfstandig adviseur, interim, project- en programmamanager ruim 30 jaar werkzaam binnen het brede veiligheidsdomein.
Betrouwbare partner in de strijd tegen voertuigcriminaliteit
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden.
Meer nieuws & publicaties
Meld je aan voor onze nieuwsbrief |
|