Nieuws Items

Meerdere gestolen Mercedessen gevonden in Vught en Den Bosch

nieuwsbericht_juli_2018

In Vught en in Den Bosch heeft de politie vrijdagavond meerdere gestolen Mercedessen gevonden. De auto's zouden gestolen zijn in België meldt Omroep Brabant.

Twee Mercedessen werden aan de Jan van Speykstraat in Vught gevonden in een garagebox. Op de Empelse Schans in Den Bosch heeft de politie een man in een soortgelijke auto klemgereden. De bestuurder wist te ontkomen via een maisveld.

Donderdagnacht kwam er een melding vanuit België dat er vijf auto's gestolen waren. Waarschijnlijk gaat het om deze Mercedessen. De politie doet onderzoek.

OM eist celstraf tegen Nijkerker spil in grote ‘navigatieroof’ uit Audi's en Volkswagens

Een man uit Nijkerk (53) gaat mogelijk voor lange tijd de gevangenis in. Het Openbaar Ministerie verdenkt de Nijkerker ervan jarenlang gehandeld te hebben in gestolen radio- en navigatiesystemen uit auto's.

,,Vanuit heel Nederland kwamen mensen bij de verdachte om deze systemen te verkopen", zei de officier van justitie op de zitting. ,,Hij heeft een hele grote rol gehad bij het in stand houden van een afzetmarkt van gestolen goederen."

Witwassen en heling

Het OM eist een celstraf van dertig maanden, waarvan tien voorwaardelijk en een proeftijd van drie jaar. Volgens de officier heeft de man zich onder meer schuldig gemaakt aan witwassen en heling van honderden radio's en navigatiesystemen, afkomstig uit onder meer Audi's en Volkswagens. Dat gebeurde in de periode van februari 2015 tot en met mei 2017. Een aanzienlijk deel van deze systemen stond als gestolen geregistreerd. Een aantal systemen dat niet als gestolen bekend stond, bleek dat na onderzoek alsnog te zijn.

Hij heeft een hele grote rol gehad bij het in stand houden van een afzetmarkt van gestolen goederen.

Officier van justitie

Marktplaats

De Nijkerker gaf aan de systemen in te kopen via Marktplaats. De bijbehorende advertenties printte hij uit voor zijn administratie, waarna hij op de advertenties schreef hoeveel systemen en voor welk bedrag hij ze zou hebben gekocht. Uit navraag van de politie bij verkopers bleek dat zij slechts een enkel systeem of zelfs helemaal niets aan de man hadden verkocht.

Grote vis

Volgens de officier van justitie was de man een van de grootste handelaren in dergelijke radio- en navigatiesystemen in Nederland. ,,Hij heeft puur uit winstbejag gehandeld en heeft alle eerdere waarschuwingen in de wind geslagen. Het gaat om een ernstig strafbaar feit, waarop in beginsel alleen een gevangenisstraf een passende en noodzakelijke straf is", aldus de officier.

Naast de gevangenisstraf eiste de officier ook een geldboete van 2500 euro voor het niet bijhouden van een opkoperregister.

De rechtbank in Arnhem doet over twee weken uitspraak.

Nieuwsbericht_29mei

Taakstraf voor strippen auto's en doorverkopen onderdelen

Twee broers, die gestolen auto's stripte in een loods in Driebruggen en onderdelen doorverkochten zijn door de Haagse rechtbank veroordeeld tot 230 uur werkstraf met aftrek.De straf van de Haagse rechtbank is lager dan de eis van het Openbaar Ministerie twee weken geleden. Die vindt dat Ali B. (30, Benschop) en zijn broer Halim B. (39, Utrecht) veertien maanden cel hebben verdiend.

Volgens de rechtbank heeft het OM de zaak te laat voor de rechter gebracht. Normaliter moet een verdachte binnen twee jaar voor de rechter komen.

Bij de lagere strafmaat speelt ook mee dat de twee verdachten na hun aanhouding niet meer met justitie in aanraking zijn geweest, oordeelt de rechtbank.

Het duo werd 19 januri 2016 aangehouden in de loods in Driebruggen langs de A12. In de ruimte trof de politie niet alleen een in België gestolen peperdure Mercedes aan, waarvan Ali bij zijn aanhouding de sleutels op zak heeft. Nog eens vier gestolen auto's lagen deels uit elkaar gehaald, tussen autobanden.

Minstens tien en misschien wel bijna vijftig auto's zijn volgens getuigen in ruim een half jaar tijd zo de loods in en - vaak gedemonteerd - weer uitgegaan. De twee broers ontkennen alles.

Het OM eist hogere straffen voor het plegen van ram- en plofkraken

Het Openbaar Ministerie (OM) gaat hogere straffen eisen voor het plegen van ram- en plofkraken. Dit staat in de herziene strafvorderingsrichtlijn ram- en plofkraken die per 1 mei 2018 van kracht is. De richtlijn is aangescherpt, omdat een plofkraak grote gevaren en risico's met zich meebrengt. Steeds vaker gebruiken overvallers zware explosieven. Dit levert onder andere brand- en instortingsgevaar voor panden en omwonenden op. In de oude richtlijn staat als uitgangspunt voor zowel ram- als plofkraken een strafeis van 15 maanden gevangenisstraf. In de herziene richtlijn is nu een onderscheid gemaakt, omdat een plofkraak ernstiger is dan een ramkraak. Er zijn nu twee basisdelicten opgenomen in de richtlijn met elk een eigen strafeis.


Bij het Albert Heijn filiaal aan het Westwijkplein 7 in Amstelveen is in de vroege uren van woensdag 31 januari 2018 om 3 uur 30 een ramkraak gepleegd. Daarbij is met de gebruikte auto, een gestolen BMW, de pui van de supermarkt kapotgereden. Even voor half vier kwam de melding binnen. Na de ramkraak is door de dader(s) de auto in brand gestoken

Plofkraken. Als uitgangspunt bij plofkraken geldt dat de strafeis van 12 naar 24 maanden gevangenisstraf gaat in het geval het een plofkraak betreft waarbij geen woningen in het getroffen gebouw zijn. Daarnaast een strafeis van 48 maanden gevangenisstraf voor plofkraken in gebouwen waarin ook woningen zijn gevestigd. Voorheen was dit 15 maanden.

Ramkraken. Als uitgangspunt bij ramkraken geldt dat de strafeis is verhoogd van 15 naar 21 maanden gevangenisstraf. Uit jurisprudentie blijkt dat dit vaak al als straf wordt opgelegd. Het OM vindt daarom deze strafeis gepast. Het OM hoopt met de verscherpte richtlijn plegers van de deze high impact crime af te schrikken en langer vast te kunnen houden na een veroordeling. De verhoging van de strafeis is één van de maatregelen uit het Actieprogramma ketenaanpak Overvallen 2017-2018 van de Taskforce Overvallen. 

Bij de aanpak van ram- en plofkraken werken politie en OM en ministerie van Justitie en Veiligheid nauw samen met de banken. Met als doel om overvallen op geldautomaten zo onaantrekkelijk mogelijk te maken en snel te kunnen optreden na een ram- of plofkraak op een geldautomaat.

 

Bron: OM

Zaanse garage dicht na vondst gestolen auto's

ZAANDAM - Een garagebedrijf aan de Penningweg in Zaandam is vandaag met onmiddellijke ingang gesloten. Tijdens een grootschalig onderzoek werden gestolen auto's en onderdelen gevonden.

Het garagebedrijf moet wegens de wanpraktijken in ieder geval zes maanden zijn deuren sluiten. De politie vond naast de gestolen spullen ook een omgekatte auto, een voertuig waarvan de identiteit van een schadeauto is gebruikt.

Eerder sloot Zaanstad ook al een garagebedrijf en een showroom aan de Oostzijde en ook in Wormerveer was het raak. Daar werd een garagebedrijf gesloten nadat bij gestolen voertuigen, auto's met verborgen ruimtes en ruim drie miljoen euro in contanten werden aangetroffen.

zaandam

Veroordelingen in zaak van verstopte miljoenen bij garagebedrijf Wormerveer

19 april 2018 - Arrondissementsparket Noord-Holland

Twee broers van 35 en 32 jaar uit Beverwijk, een 31-jarige man uit Zaandam en een garagebedrijf uit Wormerveer zijn op 19 april jl. door de meervoudige kamer van de rechtbank Noord-Holland veroordeeld tot gevangenisstraffen, een geldboete en verbeurdverklaring van de miljoenen. De rechter heeft hen schuldig bevonden aan witwassen en heling van gestolen auto-onderdelen.

Eis ter zitting
Tijdens de inhoudelijke behandeling van de rechtszaak tegen de vier verdachten heeft de officier van justitie op 5 april jl. een onvoorwaardelijke gevangenisstraf van vier jaar geëist tegen de hoofdverdachte en verbeurdverklaring van de ruim 3,3 miljoen euro. De overige verdachten hoorden een gevangenisstraf van zes maanden tegen zich eisen. Ten aanzien van de garage vroeg de officier om een geldboete van 80.000 euro en verbeurdverklaring van de gehele garage-inventaris en bedrijfsvoorraad.

De officier stond ter zitting stil bij de wijze waarop crimineel geld wordt witgewassen:  ''In dit onderzoek heeft het garagebedrijf uit Wormerveer op zeer professionele wijze verborgen ruimtes in auto's gebouwd. Uit onderzoek van de Douane blijkt bijvoorbeeld dat de ruimtes met magneten werden geopend en gesloten, en dat in de kofferbak een extra houten achterwand was geplaatst. Vermoedelijk hadden verdachten het plan om de 3,3 miljoen euro in deze bergruimtes te vervoeren, om het vervoersrisico van zo'n groot bedrag in contanten te beperken.''
De verdachten hebben zich volgens het OM schuldig gemaakt aan het witwassen van een zeer groot geldbedrag in contanten en heling van gestolen auto-onderdelen. De officier van justitie tijdens zijn requisitoir: ''Hiermee hebben ze criminelen geholpen grote sommen geld wit te wassen, en op die manier gelden afkomstig uit misdaden onttrokken aan het zicht van justitie. Ook heeft hun handelen bijgedragen aan het in stand houden van een afzetmarkt voor gestolen goederen. Verdachten hebben snel en simpel rijk willen worden ten koste van anderen. Voor één van de verdachten geldt bovendien dat hij voor dit soort delicten al eens eerder is veroordeeld, maar dit heeft hem er niet van weerhouden soortgelijke feiten opnieuw te plegen.''

Dekmantel
Vorig jaar hebben Politie, gemeente Zaanstad, Douane, het Landelijke Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit en het OM een gezamenlijke inval gedaan bij het garagebedrijf in Wormerveer. Dit was naar aanleiding van reguliere controles, die duidden op signalen van strafbare feiten waarbij de garage als dekmantel zou worden gebruikt. Het zou gaan om het op naam zetten van auto's ten behoeve van verdachten zelf, het plaatsen van gestolen onderdelen in schadeauto's, en het bouwen van verborgen ruimtes. De verdenking werd concreter toen informatie binnen kwam dat het ook ging om diefstal van auto-onderdelen, bedoeld voor herstelwerkzaamheden aan schadeauto's in de garage. Dat was voldoende voor een strafrechtelijke doorzoeking.

Geldhond
In de garage werd toen, door inzet van geldhonden, ruim 3,3 miljoen euro aangetroffen, het merendeel verstopt in autobanden. De officier van justitie feliciteerde ter zitting speurhond Alex: ''Alex heeft de eer het hoogste criminele geldbedrag te hebben gevonden dat ooit in Nederland in contanten in beslag is genomen. Een bedrag dat zonder deze speurneus niet was ontdekt.'' Naast dit enorme geldbedrag werden auto's in beslag genomen waarin verborgen ruimtes zaten, een gestolen auto en onderdelen van gestolen auto's. Verder zijn in de garage spullen gevonden die bedoeld zijn voor diefstal van voertuigen, zoals nagemaakte sleutels, GPS-trackers, startsystemen, bivakmutsen, cilindertrekkers en powerdecoders.

Malafide autosloper veroordeeld tot driekwart miljoen euro schadevergoeding

Malafide autosloper veroordeeld tot driekwart miljoen euro schadevergoeding

Verzekeraars hebben in een gewonnen rechtszaak over autocriminaliteit een belangrijke juridische doorbraak bereikt. De jurisprudentie die de zaak oplevert, maakt schadeverhaal op autocriminelen in de toekomst een stuk makkelijker.

Politie en Openbaar Ministerie (OM) hebben in juli 2014  bij een demontagebedrijf in Millingen (Gelderland) ruim 18.000 onderdelen in beslag genomen, afkomstig van o.a. 284 gestolen auto's  De inval bij de sloperij, waar onder meer een Ferrari en Porsche in beslag werden genomen, maakte onderdeel uit van een grootschalige actie naar een criminele bende. Naast de gestolen auto's en onderdelen werden  ook geld, drugs en wapens in beslag genomen.

Rol strafrechtelijk bewaarder

Het OM heeft het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit aangesteld als strafrechtelijk bewaarder om alle gevonden gestolen auto-onderdelen in kaart te brengen, met het recht om daar waar nodig deze te vernietigen of te verkopen aan bonafide demontagebedrijven.

In samenwerking met politie en het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) is de identiteit van onderdelen door forensisch onderzoek achterhaald.

 

Rechtszaken en veroordelingen

De autoslopers zijn  door de strafrechter veroordeeld tot vier en tweeënhalf jaar gevangenisstraf en een beroepsverbod van acht jaar.

Namens alle schadeverzekeraars in Nederland, is er een civiele rechtszaak gestart: om de schade als gevolg van de voertuigdiefstallen via de betrokken helers terug te halen. Verzekeraars bestrijden voertuigcriminaliteit onder meer door autocriminelen te laten betalen voor de door hen veroorzaakte schade. Hiermee is een cruciaal verband gelegd tussen de diefstal van het voertuig en de heling van de onderdelen.

Dader belicht in programma 'Stand van Nederland'

De casus wordt vanavond belicht in het programma 'Stand van Nederland (NPO2
tijd 20.25 - 20.45 uur). Een van de daders is onlangs veroordeeld tot betaling van driekwart miljoen euro als schadevergoeding aan de verzekeraars voor de gepleegde opzetheling.

Deze collectieve actie m.b.t. het verhalen van schade op autocriminelen helpt mee om de verzekeringspremies betaalbaar te houden.

Aantal gestolen auto’s in 2017 opnieuw afgenomen

In 2017 is het aantal gestolen personenauto's opnieuw fors gedaald. Het nam ten opzichte van 2016 met 10% af van 9.179 naar 8.257. Ook werden er minder vrachtwagens, busjes en aanhangers gestolen. Alleen de categorie motorfietsen liet een stijging van ruim 3% zien.

Duitse merken populair

De kans dat een willekeurige auto in Nederland wordt gestolen is ca 1 op 1100. Auto's met een leeftijd van 4 tot 7 jaar worden vaker gestolen dan jongere exemplaren. Modellen van Audi, BMW en Volkswagen zijn het meest populair bij het dievengilde. Het gaat daarbij met name om de Audi A1, de 1, 3 en 5 serie van BMW en de Golf en de Polo van Volkswagen. Bij de motorfietsen zijn Yamaha en Suzuki het meest populair. Opvallende stijger is KTM, waarvan er 161 zijn gestolen.

Meer auto's teruggevonden

Van alle gestolen auto's wordt ongeveer 40 % teruggevonden. Na een periode van daling is dit aandeel vergeleken met 2016 iets toegenomen. Het terugvinden is met name in de eerste uren na diefstal toegenomen, mede doordat het aangifte proces de afgelopen jaren sterk is verbeterd. Titus Visser, directeur van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit: 'Politie, RDW en verzekeraars werken steeds intensiever samen bij het opsporen van gestolen auto's en de bijbehorende daders. Dit werpt zijn vruchten af. Bovendien gaat hier natuurlijk een ontmoedigend effect van uit.'

 

Brede samenwerking

Naast het gezamenlijk opsporen werken diverse publieke en private partijen ook op andere terreinen intensief samen. Het gaat daarbij onder meer om de inzet op goede preventieve maatregelen en het ontregelen van de handel in gestolen onderdelen.

Bron: Stichting AVc

Sjoemelen met km-stand kost EU miljarden

Bij één op de drie tot zelfs de helft van de tweedehands auto's die worden verhandeld van het ene naar het andere Europese land is de kilometerteller teruggedraaid.

Lees verder

Bron: Automobielmanagement

Autodief haalt Oostblok niet meer

Het gaat goed met de aanpak van voertuigdiefstal in ons land. In het bijzonder met de opsporing van gestolen jonge auto's (tot en met zes jaar). De schadelast van die auto's is fors gedaald, van 130 miljoen euro in 2015 naar 85 miljoen vorig jaar.

Met name het terugvindpercentage van jonge auto's is behoorlijk gestegen sinds 2012: van 22 procent toen naar 36 in 2017. Volgens Wouter Verkerk, directeur van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV), is dat onder meer te danken aan het verbeterde registratieproces. "Samen met de Nationale Politie en de RDW doen wij er alles aan om een gestolen auto zo snel mogelijk te registreren én te signaleren. Verschil met vroeger is dat de politie-aangifte en de diefstalsignalering twee verschillende processen waren bij twee partijen. Nu is dat één proces en staat er binnen twee uur na aangifte een internationale diefstalsignalering online."
Die tijdwinst helpt enorm, benadrukt hij. "Wij merken bijvoorbeeld dat de export van gestolen auto's naar het Oostblok ingewikkeld is geworden. De kans dat je nog ongehinderd bij de Pools-Duitse grens komt, wordt steeds kleiner, doordat gestolen auto's die nog in Nederland rijden, veel sneller worden opgemerkt."

Onderdelen
Verkerk noemt naast de verbetering van het registratieproces nog een aantal redenen voor de daling van de schadelast. "Ten eerste is de politie alerter op gestolen voertuigen. Als er aangifte is gedaan, gaat er meteen een signaal naar alle surveillerende voertuigen, zodat iedereen weet dat die auto is gestolen. Daarnaast komt de politie steeds vaker gestolen voertuigonderdelen tegen bij helers die we kunnen linken aan gestolen voertuigen."
Om het OM en de politie te ondersteunen, wordt VbV-Derden aangesteld als strafrechtelijk bewaarder. Verkerk: "Heel zwart-wit gesteld betekent het dat wij registreren, zodat de politie boeven kan vangen. Als de politie een gestolen auto aantreft bij een malafide bedrijf, is er vaak onvoldoende capaciteit om het hele terrein na te lopen of er meer gestolen onderdelen en voertuigen aanwezig zijn. Wij worden in zo'n geval door de Officier van Justitie als strafrechtelijk bewaarder benoemd en nemen een stukje werk van de politie over. We registreren alle gestolen onderdelen en sturen de nummers naar het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit, dat op zijn beurt bij de fabrikant navraagt uit welke auto het onderdeel afkomstig is. "
Dat kan zomaar weken of maanden duren, omdat het geregeld voorkomt dat het VbV-Derden niet op één of vijf gestolen auto's stuit, maar onderdelen van een paar honderd gestolen auto's op één adres aantreft. "Je ziet de diefstallen in de directe omgeving dan inzakken, omdat de dieven geen afzetkanaal meer hebben."

Regres
Op dit moment heeft het VbV vijf rechtszaken lopen in verband met regres op dergelijke voertuigcriminelen en volgens Verkerk is vooral in dat verhalen van de schade nog meer mogelijk. "Natuurlijk kunnen we de publiek-private samenwerking verder intensiveren. En vanzelfsprekend is het belangrijk dat opkopers van tweedehands onderdelen voldoen aan de eisen die het opkopers-register aan ze stelt, maar het zou goed zijn als we veel meer schade kunnen verhalen op daders. Een van de manieren daarvoor is als verzekeraars, net als slachtoffers, worden toegelaten tot de schadevergoedingsmaatregel in het strafrecht. 
Nu moet voor alle individuele zaken apart een civiele rechtszaak worden aangespannen en dat loont meestal de moeite niet. Jammer genoeg!"

 

Bron: Verbond van Verzekeraars