Nietsvermoedende, Utrechtse automobilisten zijn slachtoffer van een scooteraar die moedwillig aanrijdingen veroorzaakt. De ‘veroorzaker’ wordt vervolgens dermate geïntimideerd dat-ie cash moet afrekenen. Het gaat vaak om bedragen van honderden euro’s, terwijl de schade relatief meevalt of helemaal niet vers is. ,,Het is een verdienmodel met kwetsbare gedupeerden.’’

De “aanrijding” vindt vaak plaats bij het in- en uitparkeren. Een scooterrijder heeft dan contact met een andere bestuurder die achterop rijdt.  Geprobeerd wordt om dan de schade afgedwongen ter plaatse te regelen buiten de verzekering om. In de stad Utrecht is hiervan in de afgelopen periode regelmatig aangifte gedaan. In plaats van de gebruikelijke weg te bewandelen, worden automobilisten onder druk gezet om de “schade” ter plekke te betalen. Veelal gaat het hierbij om kwetsbare slachtoffers, veelal ouderen. De bedragen waarmee de “aanrijdingen” worden afgetikt, bedragen soms honderden euro’s.

Advies
Volgens de politie is er sprake van een “verdienmodel”. De politie adviseert weggebruikers die in dergelijke situaties terechtkomen, om altijd verzekeringspapieren in te vullen.
Weigert de tegenpartij dat, schakel dan altijd de politie in.