Mobiele bendes houden zich in heel Europa bezig met het stelen van motorvoertuigen of onderdelen ervan. De pakkans van deze vormen van voertuigcriminaliteit is relatief laag en de verkoop van de gestolen goederen levert criminelen veel winst op. De groei van e-commerceplatforms, met name websites met tweedehandsproducten en bezorgdiensten heeft de handel min gestolen goederen daarnaast makkelijker gemaakt. Naast de verkoop worden de motorvoertuigen ook gebruikt bij andere illegale activiteiten van deze criminele organisaties, zoals drugshandel, mensensmokkel en internationaal terrorisme. Om voertuigcriminaliteit effectief tegen te gaan gaat het Centrum voor Criminaliteitspreventie (CCV) in samenwerking met andere partijen aan de slag met een Europees barrièremodel.  VbV volgt deze ontwikkeling met belangstelling omdat zij namens het Verbond van Verzekeraars is aangewezen als internationaal contactpunt voor de International Convention for the Recovery of stolen Vehicles.