Het aantal gestolen voertuigen is enorm gestegen in het eerste halfjaar van 2022, dit meldt het LIV (Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit). Er zijn 13% meer personenauto’s gestolen dan in de eerste zes maanden van 2021. Dat is de eerste stijging sinds 20 jaar.

Autodiefstallen blijven stijgen
“De laatste maanden van 2021 zagen we al een stijgende tendens die zich helaas heeft doorgezet.”, zegt manager LIV Rudi Welling. Deel van het probleem is dat voertuigen van 4 jaar en ouder met een nieuwprijs van onder de € 50.000,- vaak geen extra alarmsysteem hebben en daardoor extra kwetsbaar zijn voor diefstal en autokraak. Ook Keyless Entry blijkt nog steeds bij veel merken eenvoudig te kraken.

In totaal werden het eerste halfjaar 2.900 personenauto’s gestolen. De Toyota RAV4 is het model dat het meest is gestolen in het eerste halfjaar van 2022 en het model met het hoogste diefstalrisico. Kiwa SCM heeft, in samenwerking met Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (partner van het LIV), bekeken hoeveel Toyota RAV4’s ten tijde van diefstal voorzien waren van een certificaat. Van alle Toyota RAV4’s die gestolen zijn, had slechts één auto een certificaat. Het geringe aantal Toyota RAV4’s mèt certificaat onder de gestolen Toyota’s onderstreept het belang van certificering, zeker nu de stijgende tendens van autodiefstal zich doorzet.

Voertuigbeveiliging
Meer informatie over autobeveiliging en/of terug kunnen vinden na diefstal? Bekijk hier de mogelijkheden.