Sommige verzekeraars vergoeden schade bij autodiefstal niet bij het ontbreken van het juiste beveiligingscertificaat. Sla je polis er dus eens op na en controleer meteen of het certificaat nog geldig is.

Dure of zeldzame auto’s kunnen een populair doelwit van autodieven zijn. Veel verzekeringsmaatschappijen stellen daarom extra eisen aan de manier waarop je auto beveiligd is. Voldoet je vierwieler niet aan deze eisen? Dan loop je het risico dat bij diefstal de schade niet vergoed wordt. Check dus de polisvoorwaarden van je autoverzekering en zorg dat je voldoet aan de eisen.

Als bewijs van een degelijke autobeveiliging mogen verzekeraars een certificaat van Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging eisen. De vakterm hiervoor is SCM-certificaat. De beveiliging van een auto kent verschillende klassen. Een verzekeraar kan ook verplichten in welke klasse de beveiliging van jouw auto moet vallen.

Let op duur en geldigheid van het SCM-certificaat
Veel verzekeraars eisen een SCM-goedgekeurd beveiligingssysteem. Dit systeem dient door een gecertificeerd inbouwbedrijf te worden geïnstalleerd en geïnspecteerd. Op de site van KIWA vind je gecertificeerde bedrijven bij jouw in de buurt. Na het inbouwen van de benodigde beveiliging is het certificaat drie jaar geldig. Na die periode moet het systeem jaarlijks gekeurd worden. Zet de verloopdatum van het certificaat in je agenda, zodat je weet wanneer het weer tijd is om deze te verlengen.

Klik hier voor het gehele artikel.

Bron: Wegwijs