De politie heeft donderdag 11 februari jl. vijf mannen uit Litouwen opgepakt in een groot onderzoek naar mobiel banditisme. Een transport met gestolen voertuigen (waaronder Lexus en Toyota’s) kon bij Harderwijk worden onderschept. De verdachten zijn gearresteerd in Tilburg, Breda en Rotterdam. De criminele groep was door heel Nederland actief en had het met name voorzien op jonge voertuigen (0-3 jaar), voorzien van keyless entry.

Onderzoek
Deze groep kwam in 2019 in beeld, doordat zij op heterdaad werd betrapt met inbrekersgereedschap, geschikt voor voertuigen met keyless entry. Vervolgens startte een speciaal team van de politie een onderzoek naar de werkwijze van deze groep. Zelfs een volgende aanhouding voor voertuigdiefstal weerhield deze georganiseerde bende niet om verder te gaan met hun jacht naar auto’s. Wekelijks maakte  zij meerdere auto’s buit. De verdachten, allen afkomstig uit Litouwen, verbleven ondertussen op campings en in tijdelijke woningen in de regio Gelderland, Utrecht, Amsterdam en Rotterdam.

Vookeur voor jonge auto’s
De focus bij de diefstallen lag op jonge keyless entry auto’s (0 – 3 jaar), die direct na diefstal werden ‘koud gezet’, ofwel tijdelijk ergens gestald, voordat ze naar Oost-Europa zouden worden getransporteerd. Uit onderzoek bleek dat de diefstallen in hun directe verblijfsomgeving plaatsvonden. De meest recente auto’s zijn gestolen in Breda en Rotterdam. Toen deze verplaatst leken te worden, hebben lokale politieteams in Rotterdam, Breda en van de Landelijke Eenheid de samenwerking opgezocht. Hierdoor kon het transport in de buurt van Harderwijk worden onderschept, waarbij vijf bendeleden zijn gearresteerd en zes auto’s in beslag zijn genomen. De auto’s worden door de afdeling Forensische Opsporing onderzocht. Het rechercheonderzoek wordt nu voorbereid om als dossier over te dragen aan het Openbaar Ministerie.

Rol VbV
Het VbV heeft in het onderzoek een aantal middelen ter beschikking gesteld aan het onderzoeksteam waardoor deze zaak volgens de politie, mede door de samenwerking met VbV, in een stroomversnelling is gekomen.