De rechtbank Gelderland veroordeelt een 56-jarige Nijmegenaar tot een gevangenisstraf van 6 jaar en 5 maanden, vanwege een groot aantal auto-inbraken, diefstallen en ramkraken. Het begon in april 2021 met heling van een fiets en beschadiging van een politiecel. Vervolgens heeft de man in één nacht in 27 auto’s ingebroken die geparkeerd stonden in een parkeergarage in Nijmegen, waarvan in 12 gevallen ook spullen uit auto’s werden gestolen. Daarnaast pleegde de man in augustus 2021 in één nacht vier ramkraken, waardoor 4 panden zwaar werden beschadigd en een auto total loss werd verklaard. En dit alles voor een kassalade met wat kleingeld.

Alleen langdurige celstraf is passend
De verdachte had reeds een omvangrijk strafblad van maar liefst 65 pagina’s, met talloze veroordelingen wegens diefstal met braak uit bedrijven en auto’s. Ook was verdachte al driemaal een zogenaamde ISD-maatregel opgelegd. Volgens de rechtbank was het opleggen van een langdurige onvoorwaardelijke gevangenisstraf de enige passende reactie. De verdachte had talloze kansen gehad om onder voorwaarden te werken aan gedragsverandering, maar dat heeft niet tot (langdurig) resultaat geleid. Het doel van de onvoorwaardelijke gevangenisstraf is volgens de rechtbank dan ook het voor langere tijd vrijwaren van de maatschappij voor delicten die de verdachte pleegt en de schade die hij daarmee veroorzaakt. Ook moet de verdachte ruim € 6.000,- schadevergoeding betalen aan benadeelde partijen.

VbV heeft de betrokken verzekeraars op de hoogte gebracht voor zover zij geïnteresseerd zijn de door hen uitgekeerde schade te verhalen op de verdachte.

Lees hier het hele vonnis.