Meer jonge auto’s gestolen in 2011

25 januari 2012

En zorgelijke ontwikkeling niet terug vinden.

Personenauto's

Uit de vandaag bekendgemaakte cijfers van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc) blijkt dat in het afgelopen jaar 11.658 personenauto's zijn gestolen. Dit zijn er bijna even veel als in 2010, toen er 11.733 werden gestolen. De diefstal van oudere auto's neemt af, maar wel worden steeds meer jonge auto's gestolen. Zo werden in 2011, in vergelijking met het jaar daarvoor, 199 meer auto's van 0 en 1 jaar oud gestolen. AVc rekent om die reden met een stijging van de financiële schade, maar ook omdat in 2011 nog maar 50% van de gestolen auto's werd teruggevonden, terwijl dit in het jaar 2000 nog 65% was. AVc noemt dit een zorgwekkende ontwikkeling.

Het diefstalrisico verschilt per merk en per bouwjaar. Van de 0-3 jaar oude auto's  is het risico het hoogst bij Volkswagen, BMW, Audi en Mercedes. De kans op diefstal is bij deze merken drie keer zo hoog als gemiddeld.

Autobezitters kunnen er wat aan doen om diefstal te voorkomen. Autodieven breken vaak in woonhuizen in om de sleutels te stelen van de auto die daar geparkeerd staat. "Een goede beveiliging van de woning en de inbouw van een gecertificeerd alarmsysteem of voertuigvolgsysteem kan veel diefstallen voorkomen", aldus AVc. "Let goed op uw autosleutel" luidt het advies van de stichting dan ook.

Brom- en snorfietsen

Sinds het begin van de registratie in 2007 stijgt de diefstal van brom- en snorfietsen elk jaar fors. In 2011 werden er 16.869 van gestolen, dat is 1 op elke 60. Het risico van diefstal neemt sterk af als de bomfiets bij het parkeren met een stevige ketting wordt vastgelegd. AVc werkt aan een plan om het tij te keren in samenwerking met politie en de grote steden, waar de problemen het grootst zijn.

Andere voertuigen

Bedrijfsvoertuigen werden in 2011 minder gestolen. Diefstal van busjes daalde met 6%, van 2.328 in 2010 tot 2.188 in 2011. Het aantal vrachtwagendiefstallen daalde in die periode zelfs met 30%, van 239 tot 167. Veel transportondernemers hebben maatregelen genomen om diefstal van hun auto's en lading te voorkomen.

De diefstal van motorfietsen was in 2011 met 1.996 stuks 7% hoger dan in 2010. Vooral de merken Gilera en Piaggio zijn gevoelig voor diefstal; ze worden meer dan 10 keer zo vaak gestolen als andere merken.

Klik hier voor de jaarcijfers 2011

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met het programmabureau van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit, tel. 088 5543 201 of e-mail secretariaat@stavc.nl

(Bron van de cijfers: RDW)