Geen politiesteun bij nalatigheid ladingdiefstal

Datum: 6 februari 2012

Transporteurs en logistiek dienstverleners die niets doen aan criminaliteitspreventie, hoeven niet langer te rekenen op inzet van politie en justitie. Dat blijkt, zo meldt het AD van vandaag, uit een initiatief van de landelijk officier transportcriminaliteit Olav Beckers van het Openbaar Ministerie.

Voorkant bestrijden

"We hebben nu eenmaal een beperkte opsporingscapaciteit. Juist daarom moet ook de criminaliteit aan de voorkant worden bestreden. Ondernemers die hun zaken aantoonbaar goed voor elkaar hebben krijgen straks voorrang bij de opsporing", aldus Beckers.

Waaraan voldoen: de top vijf

Er is een top vijf opgesteld waar logistiek dienstverlener en transporteurs aan moeten voldoen, zo meldt het AD vandaag, om in aanmerking te komen voor inzet van politie en justitie.

De top vijf:

1. Waardevolle ladingen moeten in dichte 'kasten'-vrachtauto kasten worden vervoerd en niet langer achter zeil.
2. Er moet gewerkt worden met gps en traceringssystemen.
3. Personeel moet beter worden gescreend.
4. Chauffeurs moeten hun trucks 's nachts op veilige locaties parkeren.
5. Bedrijven moeten daarnaast hun planning afstemmen zodat vrachtauto's niet al de dag voor transport afgeladen op het terrein staan met hun kostbare lading.

Uitzonderingen

De maatregel is niet eenzijdig door het OM opgelegd maar samen met de beroepsgroep vastgelegd in een overeenkomst. Daarin staat dat ondernemers die niets doen aan preventie niet hoeven te rekenen op hulp van de politie. Hiervan wordt afgeweken bij ernstige gewelds-incidenten zoals een brute overval.

Reactie TLN

Een TLN-woordvoerder zegt in het AD in een reactie op het standpunt van Olav Beckers (foto): "Wij zien dit als wisselgeld. Er is nu eenmaal een beperkte opsporingscapaciteit en die moet goed worden ingezet. Wij investeren in preventie, maar dan verwachten we van politie en justitie ook dat ze transportcriminaliteit voortvarend aanpakken."

Bron: Transport Management