Geen politiesteun bij nalatigheid ladingdiefstal
Datum: 6 februari 2012
Transporteurs en logistiek dienstverleners die niets doen aan
criminaliteitspreventie, hoeven niet langer te rekenen op inzet van
politie en justitie. Dat blijkt, zo meldt het AD van vandaag, uit
een initiatief van de landelijk officier transportcriminaliteit
Olav Beckers van het Openbaar Ministerie.

Voorkant bestrijden
"We hebben nu eenmaal een beperkte opsporingscapaciteit. Juist
daarom moet ook de criminaliteit aan de voorkant worden bestreden.
Ondernemers die hun zaken aantoonbaar goed voor elkaar hebben
krijgen straks voorrang bij de opsporing", aldus Beckers.
Waaraan voldoen: de top vijf
Er is een top vijf opgesteld waar logistiek dienstverlener en
transporteurs aan moeten voldoen, zo meldt het AD vandaag, om in
aanmerking te komen voor inzet van politie en justitie.
De top vijf:
1. Waardevolle ladingen moeten in dichte 'kasten'-vrachtauto
kasten worden vervoerd en niet langer achter zeil.
2. Er moet gewerkt worden met gps en traceringssystemen.
3. Personeel moet beter worden gescreend.
4. Chauffeurs moeten hun trucks 's nachts op veilige locaties
parkeren.
5. Bedrijven moeten daarnaast hun planning afstemmen zodat
vrachtauto's niet al de dag voor transport afgeladen op het terrein
staan met hun kostbare lading.
Uitzonderingen
De maatregel is niet eenzijdig door het OM opgelegd maar samen
met de beroepsgroep vastgelegd in een overeenkomst. Daarin staat
dat ondernemers die niets doen aan preventie niet hoeven te rekenen
op hulp van de politie. Hiervan wordt afgeweken bij ernstige
gewelds-incidenten zoals een brute overval.
Reactie TLN
Een TLN-woordvoerder zegt in het AD in een reactie op het
standpunt van Olav Beckers (foto): "Wij zien dit als wisselgeld. Er
is nu eenmaal een beperkte opsporingscapaciteit en die moet goed
worden ingezet. Wij investeren in preventie, maar dan verwachten we
van politie en justitie ook dat ze transportcriminaliteit
voortvarend aanpakken."
Bron: Transport Management