Taakstraf voor strippen auto's en doorverkopen onderdelen

Twee broers, die gestolen auto's stripte in een loods in Driebruggen en onderdelen doorverkochten zijn door de Haagse rechtbank veroordeeld tot 230 uur werkstraf met aftrek.De straf van de Haagse rechtbank is lager dan de eis van het Openbaar Ministerie twee weken geleden. Die vindt dat Ali B. (30, Benschop) en zijn broer Halim B. (39, Utrecht) veertien maanden cel hebben verdiend.

Volgens de rechtbank heeft het OM de zaak te laat voor de rechter gebracht. Normaliter moet een verdachte binnen twee jaar voor de rechter komen.

Bij de lagere strafmaat speelt ook mee dat de twee verdachten na hun aanhouding niet meer met justitie in aanraking zijn geweest, oordeelt de rechtbank.

Het duo werd 19 januri 2016 aangehouden in de loods in Driebruggen langs de A12. In de ruimte trof de politie niet alleen een in Belgiƫ gestolen peperdure Mercedes aan, waarvan Ali bij zijn aanhouding de sleutels op zak heeft. Nog eens vier gestolen auto's lagen deels uit elkaar gehaald, tussen autobanden.

Minstens tien en misschien wel bijna vijftig auto's zijn volgens getuigen in ruim een half jaar tijd zo de loods in en - vaak gedemonteerd - weer uitgegaan. De twee broers ontkennen alles.