Carjackers gebruiken extreem geweld

18 februari 2011

DEN HAAG - Carjackers gebruiken extreem geweld en dreigementen om nietsvermoedende automobilisten van hun voertuig te beroven.

Vaak gebeurt dit bij een stoplicht waar het slachtoffer staat te wachten of tijdens het instappen. Vorig jaar roofden carjackers op deze manier zeker 37 keer een auto.

Slachtoffers worden onder bedreiging van een vuurwapen of mes uit hun wagen gesleurd en vaak getrapt of geslagen, signaleert het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) waarin de Rijksdienst voor Wegverkeer, het Korps landelijke politiediensten en de stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit samenwerken.

In 2009 en 2010 werd elf keer een vuurwapen gebruikt, waarbij één keer is geschoten zonder dat er gewonden vielen. Zeven keer werden automobilisten bedreigd met een mes en twee keer met een taser, een stroomstootwapen. "Men schuwt niet om te steken of oudere mensen vuistslagen te geven", zegt een LIV-woordvoerder. "Vorig jaar werd zelfs een zwangere vrouw mishandeld."

Vergeleken met 2009 is er sprake van een stijging van het aantal gevallen van carjacking toen het minimaal 25 keer voorkwam. Zeer waarschijnlijk is er in werkelijkheid sprake van meer gevallen, aldus de zegsman, omdat lang niet alle korpsen hun gegevens doorsturen naar het LIV. Dit informatiecentrum probeert de cijfers sinds 2009 centraal bij te houden.

Het LIV spreekt van een 'zorgelijke ontwikkeling', ook al maakt carjacking een klein percentage uit van het totaal aantal autodiefstallen.

De Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (StAVc) gaat nu proberen bij de korpsen alle cijfers boven water te halen. "Want dit delict is ernstig genoeg", vindt ook StAVc-directeur Guus Wesselink.

Bron: BNDestem.nl