Identificatiegids Werkmaterieel uitgebracht

3 maart 2011

BMWT en VbV brengen Identificatiegids Werkmaterieel uit

Diefstal van werkmaterieel neemt nog altijd toe. Jaarlijks wordt in Nederland voor ruim 25 miljoen euro aan werkmaterieel gestolen. Een enorme schadelast voor bedrijven, gebruikers en verzekeraars, want diefstal geeft niet alleen een financiële schadelast maar brengt ook de continuïteit van het werk in gevaar. Ongeveer zestig procent van het gestolen materieel wordt binnen een straal van 250 kilometer weer in de markt gezet. Daarom hebben de BMWT en Verzekeringsbureau  bestrijding Voertuigcriminaliteit (VbV) een Identificatiegids Werkmaterieel uitgebracht.

Een onderzoek instellen naar gestolen werkmaterieel is vaak lastig, omdat het juiste identificatienummer moeilijk te vinden is. Met de komst van de Identificatiegids Werkmaterieel moet daar verandering in komen.

Het doel van de identificatiegids is:

• informatie verschaffen over de problematiek rond diefstal van werkmaterieel,  inzichtelijk maken waarop gelet moet worden en de technische kennis verstrekken die nodig is om een (identiteits) onderzoek te kunnen instellen;
  • een overzicht geven van de terminologie met betrekking tot werkmaterieel, om zodoende meer bekendheid te geven binnen de politie.

VbV-directeur Wouter Verkerk overhandigde het eerste exemplaar van de Identificatiegids Werkmaterieel op 2 maart  aan Henk Graafland, landelijk coördinator voertuigcriminaliteit van de Raad van Korpschefs. De overhandiging vond plaats tijdens de bijeenkomst van Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit in Driebergen.

Met de komst van deze identificatiegids beschikt de politie over de benodigde technische kennis om de juiste aanpak van diefstal van werkmaterieel te bepalen. Hierdoor kan deze vorm van criminaliteit de komende jaren dan ook beter worden aangepakt.

Kijk voor meer informatie op: www.bmwt.nl en www.stichtingvbv.nl.