VVD wil harder optreden tegen autoverkopers die sjoemelen met kilometerstanden

Autoverkopers die wagens met verkeerde kilometerstanden verkopen, moeten strafrechtelijk worden aangepakt. Daarvoor pleiten de Tweede Kamer-fractie van de VVD en de Vereniging Aanpak Tellerfraude.

Remco Dijkstra, VVD

De VVD reageert daarmee op commotie die is ontstaan in Salland. Autobedrijf Jonkman uit Raalte verkocht Volvo's met een kilometerstand waarmee was gesjoemeld, onthulde het tv-programma Opgelicht?! vorige week. Sommige auto's bleken in werkelijkheid tienduizenden kilometers meer gereden te hebben en dus veel minder waard te zijn. De eigenaar ontkent tegenover deze krant dit zelf te hebben gedaan, maar erkent wel dat de tellers niet klopten en dat hij daar verantwoordelijk voor is.

Volgens Martin Huisman van de Vereniging Aanpak Tellerfraude (VAT) - een initiatief van onder andere Bovag, ANWB en RAI Vereniging - kunnen foute autoverkopers nu alleen vervolgd worden, als ze op heterdaad worden betrapt bij het veranderen van de kilometerstanden. De wet die dit mogelijk maakt, is in 2014 ingegaan. ,,Daarom zijn er de afgelopen jaren maar vier rechtszaken geweest. Bewijs maar eens wie de standen veranderd heeft. Ik kan me voorstellen dat dit voor de politie onbegonnen werk is.''

Laptop

Huisman wil dat daar verandering in komt en vindt steun bij de VVD. Kamerlid Remco Dijkstra wil dat ieder autobedrijf dat wagens met verkeerde kilometerstanden verkoopt, strafrechtelijk aangepakt kan worden. ,,Dan is het niet meer nodig om iemand op heterdaad te betrappen.'' Hij pleit ervoor om de kilometerstanden vast te leggen op het vrijwaringsbewijs, dat bij elke verkoop gegeven moet worden. ,,En we moeten de groepen aan gaan pakken die de standen veranderen. Er rijden speciale clubjes rond, die de laptop aan een auto zetten en dan het aantal gereden kilometers aanpassen.''

Ook vindt Dijkstra dat politie en OM hier meer tijd voor vrij moeten maken. Huisman van de VAT onderschrijft dat. ,,Wij hebben duizend geïmporteerde wagens uit Duitsland onderzocht. Bij ongeveer een op de vijf bleek de teller niet te kloppen.'' Kopers kunnen zelf via allerlei websites de echte kilometerstand controleren.

km_stand_fraude