Gestolen auto's naar Baltische staten als leasebak

maandag 13 september 2010

AMSTERDAM -  In Nederland, Duitsland en BelgiĆ« gestolen auto's blijken in de Baltische staten doodleuk rond te rijden als leasebakken.

Dat is opmerkelijk ook omdat de Baltische Staten vijf jaar geleden toetraden tot de Europese Unie en sinds drie jaar ook partner zijn in het Schengen-akkoord, waarin onder meer is vastgelegd dat de aangesloten landen politie-informatie uitwisselen.

Op basis van artikel 100 van het Schengen Verdrag moeten gestolen auto's in beslag genomen worden door de politie van het land waar de auto is aangetroffen. Ook moet alles in het werk worden gesteld om de auto terug te geven aan de eigenaar.

Verzekeraars in Letland slaan alarm over de verontrustende situatie waarin gestolen goed uit het Westen een nieuw, 'legaal' leven krijgt in de Baltische staten. Ze vinden dat het misdaad uitlokt.

Nieuwe identiteit
Onderzoeksbureau Sia Info Riga heeft onlangs een bericht gestuurd naar Nederlandse relaties om melding te doen van het probleem. Het Nederlandse Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit vermoedt dat het om zogenaamde 'duplo auto's' gaat. Dat zijn gestolen voertuigen die een nieuwe identiteit hebben gekregen. De voertuiggegevens van dit 'nieuwe' voertuig staan niet als gestolen geregistreerd. De auto is dan lastig te achterhalen.

Volgens oud-rechercheur Aleksandrs Djomins van bureau Sia Info Riga zijn de autokopers te goeder trouw en hebben ze geen betrokkenheid bij de autodiefstallen. Voor de helft van de prijs worden de bolides aangeboden op speciale automarkten.

Volgens Djomins wil de politie in zijn land vooral de belangen van bonafide kopers beschermen. Maar verzekeraars vinden dat deze opstelling misdaad juist in de hand werkt. Gestolen goed wordt zo gelegaliseerd, zoals de gepikte auto's die nu als leaseauto's rondrijden. In Estland en Litouwen is de situatie volgens het onderzoeksbureau niet beter. "Helaas", zegt Djomins, "is het normaal geworden dat leasemaatschappijen het toestaan om auto's te leasen, die van diefstal afkomstig zijn. Ze verdienen er geld mee." Er lopen rechtszaken om de gestolen leaseauto's terug te krijgen bij de Westerse eigenaren, maar dat zijn langdurige juridische procedures.