Bossche 'autobende' stript auto's: 'Mijn kind was jarig en ik had geen geld om een cadeautje te kopen’

13 januari 2020

UpdateDEN BOSCH - Voor betrokkenheid bij een groot aantal autodiefstallen in Den Bosch en omgeving staan vandaag  zeven mannen terecht in Den Bosch.  Het gaat om vijf Bosschenaren (19 tot en met 47), een man uit Ammerzoden (26) en een Rosmalenaar (35).

In de zaal zit een man van wie zijn auto zou zijn gestolen door de verdachten. De diefstallen zijn gepleegd in 2018 en 2019. Een van de Bossche verdachten geeft maandag toe dat hij in een parkeergarage aan Velderwoude in Engelen vier wielen van een Mercedes heeft gestolen. ,,Dat was stom. Maar mijn kind was de volgende dag jarig en ik had geen geld om een cadeautje te kopen."

Hij reed met een auto van de vader van de medeverdachte uit Ammerzoden.

De 'autobende' zou het vooral hebben gemunt op Duitse automerken zoals Volkswagen en in een enkel geval om BMW, Opel Corsa en Skoda (onderdeel van de Volkswagen Group). Ze zouden loodsen in de regio van Den Bosch als demontagehal hebben gebruikt om de auto's in hoog tempo te strippen. Daarna werden onderdelen verkocht.

Loods gehuurd

De politie heeft zo'n drie weken lang belastende camerabeelden opgenomen in een loods in Vinkel die begin vorig jaar werd gehuurd door een 26-jarige Bossche verdachte. De Bosschenaar zegt de loods te hebben gehuurd op verzoek van de medeverdachte uit Ammerzoden om auto's te repareren.

De politie wist dat de Ammerzodenaar was betrokken bij autodiefstallen en via Marktplaats een loods wilde huren. De politie heeft deze loods aangeboden zonder dat verdachten dit wisten. Volgens het OM is op de beelden te zien dat gestolen auto's snel na de diefstal in de loods worden gereden en worden 'gestript'. ,,Ik sleutelde er af en toe voor 100 euro per dag. Maar ik wist niet de auto's gestolen waren", vertelde de Bossche huurder. De 35-jarige Rosmalenaar vertelde er ook voor 100 euro te hebben gewerkt. ,,Ik tilde af en toe een motorkap op, maar ik wist niet dat de auto's waren gestolen."

De verdachte uit Ammerzoden beroept zich herhaaldelijk op het zwijgrecht.

Wagens gestript

De politie kreeg twee jaar geleden lucht van een opvallend hoog aantal autodiefstallen in Den Bosch. In veel gevallen werden wagens gestript. Koplampen, airbags en bumpers bleken sterk in trek. In eerste instantie ging de politie uit van twintig diefstallen. In de rechtbank worden zo'n tien diefstallen behandeld.

Het onderzoek leidde begin vorig jaar tot het oppakken van vijf mannen. Volgens de politie waren zij onder meer actief in Waalwijk. Daar werden medio december 2018 op de Oude Maasweg drie gestripte auto's aangetroffen.

Vuurwapen en inbrekersgereedschap

Behalve in enkele woningen waren er ook doorzoekingen in twee panden in Kerkdriel en Sint-Oedenrode. Daarbij zijn vijf auto's in beslag genomen. In de woningen van de verdachten zijn onder meer een vuurwapen en inbrekersgereedschap gevonden.

Behalve in Vinkel werden ook gestolen auto-onderdelen gevonden in een loods in Sint-Oedenrode. Daar zei de aangehouden 21-jarige Bossche huurder niets vanaf te weten. ,,Ik heb een deel verhuurd aan iemand die het weet'', zei hij.

Enkele auto's werden gestolen door met een sleutelknipper een passende exemplaar te maken. Zo'n sleutel werd gevonden bij de Rosmalenaar die daar verder geen verklaring voor had. Vooral Volkswagen Polo en Volkswagen type 5 en 6 zijn een makkelijke prooi te zijn.

In een auto die werd bestuurd door een van de verdachten werd een lijstje gevonden met adressen en auto's die werden gestolen. Daarover werd tijdens de zitting gezwegen.

Drie zittingsdagen

Er zijn drie zittingsdagen gereserveerd voor deze zaak. Het requisitoir met strafeisen komt dinsdagochtend aan bod. Maandagmiddag kondigde officier van justitie Westerman aan dat zij daar met officier Janine Kramer zo'n tweeĂ«neenhalf uur voor nodig heeft. De advocaten krijgen dinsdag en woensdag de gelegenheid om te pleiten.