Meer bootjes weg, maar óók meer terug

3 mei 2011

Meer bootjes weg, maar óók meer terug

Pleziervaartuigen zijn nog altijd zeer gewild onder het dievengilde. Vorig jaar werden er maar liefst 1.209 gestolen, 383 meer dan in 2009. Het goede nieuws is dat er óók meer bootjes werden teruggevonden. Dat blijkt uit cijfers van het KLPD.

Een directe verklaring voor de stijging van het aantal diefstallen heeft het KLPD niet, al kan de toename ermee te maken hebben dat het Landelijk Team Vaartuigcriminaliteit team sinds vorig jaar met een nieuwe database werkt. De toename kan dus mede een gevolg zijn van een betere registratie.

De motorboot werd het meest gestolen (416), gevolgd door de rubberboot (343) en de roei-/visboot (197). Zeilboten (45) zijn voor dieven aanzienlijk minder populair. De meeste diefstallen vonden plaats in de watersportrijke politieregio's Amsterdam-Amstelland, Friesland en Hollands-Midden. Booteigenaren hebben in juni, juli en augustus de meeste kans hun bootje kwijt te raken.

Goed nieuws is dat het terugvindpercentage aanzienlijk is toegenomen, van dertien procent in 2009 naar 23 in 2010. Kajuitmotorboten en -zeiljachten werden het vaakst (respectievelijk 35 en 33 procent) teruggevonden. De terugvindkans is zeven keer zo groot als het vaartuig RDW-geregistreerd staat of als het CIN (Craft Identification Number) bij de aangifte bekend is. Sinds de verplichtstelling van een CIN voor nieuwe boten in 1998 vertoont het aantal gestolen vaartuigen met een CIN een stijgende lijn.

De schadelast van verzekeraars die vaartuigen verzekeren, is de afgelopen jaren redelijk stabiel gebleven. Verzekeraars keren jaarlijks zo'n vijftig miljoen euro uit voor beschadigde en gestolen boten. Stichting VbV voert in opdracht van verzekeraars de vaartuigdiefstalregistratie uit en maakt zich hard voor een betere beveiliging.

Bron: KLPD