Kluizen in strijd tegen voertuigcriminaliteit

9 mei 2011

Kluizen in strijd tegen voertuigcriminaliteit

Dit najaar komen er kofferbakkluizen op de markt die de kans op diefstal van waardevolle spullen uit auto's aanzienlijk moet verkleinen. De kluizen worden nu getest en uiteindelijk gecertificeerd. De Stichting VbV verwacht dat er dit jaar 50.000 van deze kluizen in de leasemarkt afgezet worden.

De Stichting VbV, een initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars, richt zich met de kluizen op de zakelijke rijder. Rob Smitskamp, manager handhaving en toezicht bij de Stichting VbV: 'Door gesprekken met de politie, leasemaatschappijen en verzekeringsmaatschappijen hebben wij samen met de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit geïnventariseerd wat er allemaal aan preventie te doen is. Daar kwam de kluis uit naar voren. Dergelijke kluizen zijn al te koop bij Gamma, maar die zijn niet van dusdanige kwaliteit dat een verzekerings- en/of leasemaatschappij zich daar aan wil conformeren. Wij hebben een platform van vier leveranciers die kluizen hebben ontworpen en waar de specificaties van bekend zijn. Die ontwerpen worden nu getest door TNO en SCM Certificatie, komen ze door de test heen worden ze door ons gecertificeerd. Een van de leveranciers heeft al een contract afgesloten met een verzekeraar, zodat klanten die alsnog bestolen worden, verzekerd zijn.'

Vanuit de Stichting VbV zijn er diverse eisen gesteld aan de te ontwerpen kluizen. 'We hebben de leveranciers een voorbeeld laten nemen aan brandkasten en kettingen van hoogwaardige kwaliteit.' Er is bewust gekozen voor samenwerking met meerdere leveranciers. Smitskamp: 'Er zijn namelijk verschillende manieren om de kluizen vast te maken in de kofferbak. Een leaserijder heeft vaak veel spullen bij zich, dus de kluizen moeten vrij groot zijn om er een attachékoffer en een laptop in kwijt te kunnen. Nu sjouwen ze al die spullen mee naar een zakelijk afspraak, dat hoeft straks niet meer. Een kluis kan met een stalen kabel aan een beugel in de kofferbak worden bevestigd, maar bijvoorbeeld ook aan het reservewiel. De bevestiging kan via een kliksysteem of via een systeem met kettingen of beugels. De leveranciers hebben deze opties in hun ontwerpen verwerkt.'

Smitskamp denkt dit najaar de eerste kluizen te kunnen certificeren. 'De prijzen gaan tussen de 85 en 300 euro liggen. Dit kan zo laag geprijsd worden, omdat we verwachten grote aantallen af te zetten, met name in de leasemarkt. De leasemarkt gaat onze grootste partner worden. Een aantal grote accountantskantoren heeft ook al bestellingen gedaan bij de leveranciers. Leasemaatschappijen kunnen de kluizen verder aanbieden als optie bij een auto, autobedrijven kunnen de kluizen verkopen in de showroom.'

Bron: De Bovagkrant