Eerste uren na een autodiefstal cruciaal

30 mei 2011

Eerste uren na een autodiefstal cruciaal

Interview met drs. Wouter Verkerk, sinds begin van dit jaar directeur van Stichting VbV.
"Wat mij boeit in deze functie is dat ik werk kan doen wat maatschappelijk ook iets oplevert. Daarnaast ben ik graag actief in een speelveld met veel partijen".

De Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit ontstond in 2005 als fusieproduct van de drie stichtingen VAR, NRM en SCM, die als belangrijkste initiatieven in het verleden door verzekeraars zijn opgericht.

Het VbV-Vermiste Auto Register (VAR)
Het Vermiste Auto Register ontstond vanwege de behoefte om gestolen auto's sneller op te kunnen sporen. "De eerste uren na een autodiefstal zijn cruciaal", aldus Verkerk. "Het signaal moet snel doorgegeven worden aan de opsporingsdiensten, dan is er nog iets aan te doen. De aangifte bij de politie doet er veel langer over om in de RDW-registers te komen. Er is al veel verbeterd, maar er is toch nog veel tijd nodig. Bovendien is het speelveld een stuk groter geworden en bestrijkt het heel Europa. Dankzij het VAR is er ook inzicht in welke types auto's erg in trek zijn, waardoor het mogelijk is preventieve maatregelen te nemen".

Als directeur van Stichting VbV  is Wouter Verkerk verantwoordelijk voor het uitbouwen van de maatregelen die moeten leiden tot een daling van de snel oplopende diefstallen, voor preventieve maatregelen om omkatten en BPM-fraude te voorkomen en de schadelast bij transportcriminaliteit te reduceren.

Klik hier om het gehele interview te lezen.

Bron: Magazine 'Schade'