Nieuw trucje autokrakers

Nieuw trucje autokrakers
door Theo Kuijpers

AMSTERDAM
-  Honderden Nederlanders zijn de laatste tijd het slachtoffer geworden van een nieuwe inbraakmethode in auto's. De krakers halen simpelweg de zijruit uit de deur en kunnen zo gemakkelijk bij navigatieapparatuur en airbags van Audi's, Volkswagens, Skoda's en in mindere mate Seats.

De criminelen snijden een gedeelte van de omlijsting weg, waarna ze hun vinger achter de ruit kunnen zetten. Na een beetje heen en weer bewegen is het mogelijk de ruit uit de sponning te tillen.

"Het is duidelijk een nieuwe inbraakmethode en we hebben zelfs al van bepaalde modellen een flink aantal extra ruiten in voorraad moeten nemen. Het is de autokrakers om één bepaald navigatiesysteem te doen en dat is de RNS 510," aldus Jean Paul Andriessen van Autotaalglas Amsterdam.

Goed alarmsysteem
"We hebben in de afgelopen twaalf maanden alleen al in Utrecht 443 autobezitters binnen gehad waarvan het RNS-navigatiesysteem was gestolen," zegt Hein Schellekens van de Utrechtse vestiging van AutotaalGlas. "Er is zelfs een klant die al achttien keer de dupe van autokrakers is geweest."

Bij Volkswagen zegt woordvoerder Jacques Gijsen nog niet op de hoogte te zijn van de nieuwe inbraakmethode. "Wij adviseren onze klanten om een goed alarmsysteem aan te schaffen. Wij zien zelf een daling van het aantal diefstallen sinds wij de Navilock op de markt hebben gebracht. Het gaat hierbij om een stalen beschermplaat, die over het navigatiesysteem wordt geplaatst, aldus de woordvoerder.

Bron: De Telegraaf

Noot van de Redactie:
Het VbV beheert de verschillende certificeringsregelingen voor de beveiliging van voertuigen.
Klik hier voor meer informatie over het Keurmerk Voertuigbeveiliging.
Klik hier voor meer informatie over de verschillende regelingen.
Klik hier voor meer informatie over goedgekeurde beveiligingsproducten en inbouwbedrijven.