Vaartuigbeveiliging is van een amateuristisch niveau

Alex

HISWA Magazine poneert in de rubriek De Stelling een actuele stelling. Een gastcolumnist met verstand van zaken heeft zijn of haar visie. Dit keer reageert Alex de Hoop op de stelling:

Vaartuigbeveiliging is van een amateuristisch niveau

"Ja, ik ben het eens met deze stelling. Een rondvaart door het water rond Almere geeft een goed beeld hoe het met de beveiliging van de boten in Nederland is gesteld. Veel jachten liggen met niet meer dan landvasten aan de wal. Hier en daar is een buitenboordmotor, zonder slot op de boot achtergelaten. Een enkele boot ligt met zware kettingen aan de wal, schijnbaar goed beveiligd. Bij nadere inspectie blijkt  de ketting gewoon los om een paal heengeslagen te zijn.

Dan zijn er nog dikke kabels, op het eerste oog ijzersterk en niet kapot te krijgen. Maar vaak kun je die met een eenvoudig tangetje doorknippen. Vaak geeft de dikke laag plastic een vertekend beeld van de dikte van de stalen kabel die erin zit.

Booteigenaren maken zich duidelijk geen zorgen. Als er al wordt beveiligd is het vooral optisch. In de zomermaanden worden zo'n negen boten en/of buitenboordmotoren per dag gestolen. Dan gaat het vooral om motorboten, rubberboten, roeiboten en sloepen. Dat is veel als je kijkt naar het totaal aantal boten. In verhouding tot autodiefstal (30 per dag), woninginbraken (250 per dag) of fietsdiefstal (2.000 per dag) zijn de getallen laag. Maar kijk je naar het diefstalrisico dan is het beeld anders. Bij auto's is het diefstalrisico 0,15% en bij boten het dubbele (0,30%). Dat betekent in feite dat jaarlijks één op de driehonderd boten wordt gestolen.

De onbekendheid en de lage risicoperceptie bij de meeste booteigenaren vormen de  oorzaak van het feit dat veel boeten niet of slecht beveiligd zijn. Ook de geavanceerde en zeer effectieve nieuwe elektronische beveiliging als een alarm- en volgsysteem wordt nog maar weinig toegepast. Al snel wordt dan gekeken naar de verzekeraars: waarom stellen zij geen beveiliging verplicht? Hoewel een enkele verzekeraar de booteigenaar op de risico's wijst en ook preventieve maatregelen adviseert, is het kennelijk nog altijd een aanvaardbaar risico voor de verzekeraars. Dat kan natuurlijk altijd anders worden als de criminelen hun werkterrein verplaatsen wanneer de beveiliging van auto's steeds beter wordt.

Beveiliging is in de eerste plaats iets voor de booteigenaar zelf vind ik!. We doen 's-nachts de deur van het huis goed op slot, controleren of er geen raampjes openstaan. De auto zetten we liever niet op een verlaten parkeerplaats, we controleren of we hem goed op slot hebben gezet en er geen kostbare spullen meer in liggen.
En de boot? Die leggen we met een lijntje vast! Dat kan anders en dat moet anders!
Als je je er maar even in verdiept is er genoeg voorhanden. Zo vinden booteigenaren op www.stichtingvbv.nl de "slotenlijst" waarop alle goedgekeurde sloten staan vermeld. Een begin om vaartuigbeveiliging naar een hoger niveau te tillen".

Bron: HISWA Magazine