Samenwerking aanpak auto-inbraken in Nijkerk

Samenwerking aanpak auto-inbraken Nijkerkse wijk Corlaer

9 september 2011

NIJKERK - De afgelopen vier jaar zijn er 157 auto-inbraken gepleegd in de wijk Corlaer. Sommige bewoners werden zelfs tot drie maal toe onaangenaam verrast door inbrekers. Door een samenwerking van de gemeente Nijkerk, politie Gelderland-Midden, de Stichting Aanpak Voertuig Criminaliteit, particulier beveiligingsbedrijf MPL, auto-importeur PON en de buurtbewoners van Corlaer, is een plan van aanpak opgesteld om het aantal auto-inbraken te verminderen. Dit plan van aanpak wordt maandag 12 september gepresenteerd aan burgemeester G.D. Renkema.

Auto-inbraken komen relatief veel voor in de wijk Corlaer. Dit brengt naast overlast ook veel gevoelens van onveiligheid teweeg bij de bewoners. De nachtelijke uren zijn veruit favoriet bij het inbrekersgilde; bijna 80% vindt dan plaats. De buit bestaat veelal uit airbags, ge├»ntrigeerde of losse navigatiesystemen en gereedschappen. Het blijkt dat de automerken van de Volkswagen Audi Groep (V.A.G.) veruit het populairst zijn.

De partners in de samenwerking zijn vastbesloten de hoeveelheid auto-inbraken terug te dringen. In het plan van aanpak zijn concrete maatregelen opgenomen om dat te bereiken, waarbij alle partners een rol hebben. Voorbeelden daarvan zijn: regelmatige surveillance en toezicht door politie, BOA's en het beveiligingsbedrijf, inzet van buurtpreventie, preventietips voor bewoners, de mogelijkheid voor gedupeerden om ter plaatse aangifte te doen en signaleren van verdachte situaties door bewoners.

Vanaf 12 september 2011 wordt met de aanpak gestart om auto-inbraken in de wijk Corlaer terug te dringen. In december 2011 volgt een evaluatie van de resultaten.

Bron: http://www.nijkerk.nieuws.nl

Noot van de redactie:

Het VbV is actief betrokken bij dit project en vervult hierin een adviserende rol.