Nieuwe technologie voor autobranche

Met de VinCube, een instrument dat elektronische chassisnummers uitleest, is eenvoudig na te gaan of een auto gestolen onderdelen bevat. Een doorbraak in het opsporen en terugdringen van voertuigcriminaliteit, aldus de politie Rotterdam-Rijnmond die dit instrument op 30 november lanceerde samen met de CrashCube, een instrument voor het analyseren van ongevallen.

De CrashCube is ontwikkeld om data uit Europese en Aziatische voertuigen te lezen. Op de plaats van een ongeval kunnen ongevalanalisten direct gegevens uitlezen uit de betrokken voertuigen. Daarnaast verkort de CrashCube de tijd die nodig is om op de plaats van het ongeval technisch onderzoek te doen. Het instrument maakt gebruik van de zogenoemde Event Data Recorder (EDR) indien aanwezig in de auto, maar kan ook op een andere manier data van het voertuig 'lezen'.

Naast de CrashCube is ook de VinCube ontwikkeld. Dit instrument leest alle elektronische chassisnummers (vehicle identification numbers-vin) uit. Hiermee is eenvoudig na te gaan of een betreffende auto gestolen onderdelen bevat. De politie Rotterdam-Rijnmond ontwikkelde beide instrumenten in samenwerking met het Nederlands Forensisch Instituut en de RDW en Rijkswaterstaat. Korpschef Frank Paauw bood de CrashCube op 30 november aan de politiekorpsen aan.

Baanbrekend

Beide toepassingen betekenen een geheel nieuwe technologie waarbij de CrashCube een doorbraak is in het analyseren van ongevallen, terwijl de VinCube een doorbraak betekent in het opsporen en terugdringen van voertuigcriminaliteit. Wouter Verkerk van de Stichting VbV (Verzekeringsbureau bestrijding Voertuigcriminaliteit) was aanwezig bij de presentatie en noemt beide apparaten 'baanbrekend werk'. "De CrashCube is een relevante ontwikkeling voor verzekeraars. Het levert een belangrijke bijdrage aan het achterhalen van de oorzaak van een ongeval en het beantwoorden van de schuldvraag."

Ook voor de VinCube ziet Verkerk een grote toekomst: "Bij een samenwerking met politie en verzekeraars kunnen alle gestolen auto's en voertuigonderdelen gemakkelijk teruggevoerd worden" legt Verkerk uit. "Deze apparatuur is nu nog alleen voor opsporingsinstanties beschikbaar, maar ik zie goede samenwerkingsmogelijkheden. Als we dit systeem breed toepassen, bijvoorbeeld in de APK-keuring, dan kun je zo de hele handel in gestolen voertuigen en onderdelen platleggen."

Samenwerking Europese politiekorpsen
Behalve in Nederland is ook in de rest van Europa veel vraag naar de nieuwe mogelijkheden en toepassingen die voortkomen uit de CrashCube. De politiekorpsen van Ierland, Engeland, Spanje, Sloveniƫ en Zwitserland hebben zich bij het project aangesloten en gaan vanaf eind deze maand de CrashCube testen.

Bron: Verbond van Verzekeraars