Lokauto’s ingezet in aanpak autokraak

10 september 2012,

Lokauto's worden momenteel in meerdere gemeenten in Nederland met succes ingezet om dieven op heterdaad te betrappen. Staatssecretaris Fred Teeven bezocht in Doorn een demonstratie van de aanpak van autokraken door het gebruik van lokauto's.

Jaarlijks wordt één op de vijftien automobilisten geconfronteerd met autokraak. De maatschappelijke schade is landelijk ruim 438 miljoen euro. Dieven hebben het naast laptops en mobiele telefoons, ook voorzien op onderdelen zoals navigatie, airbags en koplampunits. Auto-inbraken worden overwegend gepleegd door professionele veelplegers. Zij veroorzaken hiermee niet alleen veel schade, maar zorgen ook voor overlast en geven burgers een onveilig gevoel.

Landelijke uitrol

De lokauto's zijn al in ingezet in Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam. Het ministerie van Veiligheid en Justitie werkt momenteel met Politie, OM, Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV), de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), het Verzekeringsbureau bestrijding Voertuigcriminaliteit (VbV), de ANWB en Gemeenten samen aan de landelijke uitrol van die aanpak.

Landelijke aanpak Autokraak

Naast de inzet van lokauto's wordt ook geïnvesteerd in het stimuleren van het gebruik van beveiligingskoffers en de beveiliging van parkeerplaatsen. Op 1 januari 2013 start de landelijke aanpak Autokraak die als doel heeft het aantal autokraken met twintig procent te doen afnemen in de komende drie jaar.

autokraak