Proef om gestolen auto's sneller terug te vinden

22 januari 2013

Staatssecretaris Teeven van Veiligheid en Justitie heeft vandaag het startschot gegeven voor een proef met het sneller signaleren van gestolen auto's. Binnen twee uur na de melding van diefstal van een auto moet het kenteken zowel nationaal als internationaal gesignaleerd staan als gestolen. De snellere registratie is noodzakelijk omdat veel ontvreemde voertuigen vaak binnen enkele uren het land uit zijn. Op dit moment kost het gemiddeld nog vijf dagen voordat de diefstal van een auto staat geregistreerd in het Kentekenregister en het Schengen
Informatie Systeem.

De snellere signalering is mogelijk door nauwe samenwerking tussen verzekeraars, politie en RDW. Na melding van een diefstal maakt het VbV-Vermiste Auto Register direct een digitale melding aan die vervolgens wordt doorgestuurd naar het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (een samenwerkingsverband van politie, RDW, Belastingdienst en de Stichting verzekeringsbureau voertuigcriminaliteit). Zij verwerken de digitale melding tot een aangifte in het registratiesysteem van de politie. Door de snellere signalering gaat de pakkans van autodieven omhoog. Ook krijgt de politie nauwkeurige informatie over de wijze waarop een voertuig is ontvreemd.

De snellere registratie verkort ook de termijn waarin de eigenaar van een gestolen auto of een ander voertuig nog aansprakelijk kan worden gesteld. De RDW stuurt de eigenaar binnen een dag een verklaring waarin staat dat het kenteken is ingetrokken en de eigenaar niet langer aansprakelijk is. Bovendien hoeft de eigenaar van een gestolen voertuig niet meer naar het politiebureau om aangifte te doen.

De pilot begint op 1 februari in de politieregio Brabant Oost en duurt zes maanden. Staatssecretaris Teeven tekende daarvoor vandaag in Zoetermeer een convenant met de RDW, de politie, het Verbond van Verzekeraars en de Stichting VbV.

In Nederland worden jaarlijks circa 30.000 voertuigen gestolen met een jaarlijkse schadelast van 205 miljoen euro. Ongeveer een derde daarvan wordt teruggevonden. Als de proef een succes is, wordt deze aanpak landelijk ingevoerd. De verwachting is dat er dan landelijk per week tien gestolen voertuigen meer teruggevonden worden dan nu.

Bron: Verbond van Verzekeraars