Verbond van Verzekeraars: Beveiliging effectief tegen autodief

28 januari 2013

Het Verbond heeft kennisgenomen van de resultaten van het onderzoek van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV), waaruit blijkt dat auto's met een goedgekeurd VbV-SCM beveiligingssysteem 74 procent minder vaak worden gestolen dan auto's zonder zo'n systeem. Volgens het Verbond is dit niet alleen belangrijke informatie voor verzekeraars, maar ook voor bezitters van populaire en helaas vaak ook diefstalgevoelige auto's.

Hoewel sommige partijen het aannemelijk lijken te vinden dat verzekeraars de autopremies voor diefstalgevoelige merken de komende tijd zullen verhogen, nuanceert het Verbond dat beeld. "Autoverzekeraars houden bij de vaststelling van hun premies rekening met diverse risicofactoren, zoals merk, postcode, kilometrage en leeftijd. Maar vergeet niet dat het hier om een zeer concurrentiƫle markt gaat in het voordeel van de klanten. Verzekeraars zullen terughoudend zijn als het gaat om de premies, want zij willen hun marktaandeel houden", aldus Geertje Janssen, woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars. "Al is dit natuurlijk wel interessante informatie, bijvoorbeeld voor autobezitters die aanzienlijk minder kans lopen op autodiefstal wanneer ze in autobeveiliging investeren."

Bron: Verbond van Verzekeraars