Officiële kick-off van het Proces Aangifte Gestolen Voertuigen

Op 1 juli zijn het VbV - Vermiste Auto Register en de politie, onder convenant van het LIV, officieel gaan samenwerken bij de registratie van gestolen voertuigen. Daarbij worden partijen ondersteund door de RDW, het ministerie van Veiligheid en Justitie en de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit. Het voordeel van deze samenwerking is dat een gestolen auto veel sneller geregistreerd staat, zodat de pakkans kan worden vergroot.

Symbolisering van samenwerking

Om deze samenwerking te symboliseren hebben politie, Leon verver en VbV, Wouter Verkerk vandaag een token en het oude bord van VAR overgedragen aan de manager van het LIV, Hendrik Steller. Na een speech konden de nieuwe helpdesk medewerkers, vertegenwoordigd door VbV- en politie medewerkers, aan de slag. Kort na de kick-off kwam vanmorgen vroeg ook al de eerste melding binnen.

Landelijke uitrol

Op dit moment kunnen verzekerden, die vallen onder de "oude" Politieregio Brabant Zuid-Oost, met één telefoontje volstaan om de diefstal van hun auto zowel bij de verzekeraar als de politie te melden.

De verdere uitrol van het Proces Aangifte Gestolen Voertuigen vindt gefaseerd plaats. Afhankelijk van politie-automatisering wordt periodiek een aantal politie-eenheden toegevoegd aan het proces. Verzekeraars worden van tevoren door VbV op de hoogte gebracht. De verwachting is dat binnen een halfjaar tot één jaar heel Nederland via deze systematiek gaat werken.

LIV3

LIV2