In 2021 zijn er 3.379 katalysatoren gestolen in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). Volgens het samenwerkingsverband is hiermee een recordaantal katalysatoren gestolen.

Het LIV beschikt niet over cijfers van voorgaande jaren maar stelt wel een groei waar te nemen. Die groei in katalysatordiefstallen komt volgens André Bouwman, senior adviseur LIV, doordat de vraag naar edelmetalen is toegenomen. “Dat heeft een aanzuigende werking op de diefstal van dit auto-onderdeel”, aldus Bouwman. “Dieven hebben een voorkeur voor de katalysatoren van Toyota gevolgd door Volkswagen. En dan met name de oudere modellen tussen 2004 en 2013. Daar is markt voor.”

Prius populairst
De katalysator van de Toyota Prius is het populairst bij dieven. Hiervan werden er in het afgelopen jaar 1.388 gestolen. Van de Volkswagen modellen Polo, Golf en Lupo werden er 402 katalysatoren ontvreemd.

Preventietips

• Parkeer de afgesloten auto op een goed verlichte plek.
  • Installeer een CCV goedgekeurd alarmsysteem met hellingshoekdetectie. Deze bewaakt de auto door middel van detectoren. Op het moment dat er iets verandert aan de auto gaat het alarm af.
  • Maak het dieven lastig door de katalysator extra vast te zetten of door een plaat er overheen te lassen of te monteren. Zo kunnen dieven er moeilijk bij en daarnaast werkt het vertragend.
  • Graveer het kenteken of het VIN in de katalysator, dit helpt in het kader van opsporing.

Het LIV, dat onder andere de landelijke autodiefstallen bijhoudt is een samenwerkingsverband tussen RDW, de politie en Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit en heeft tot doel justitie en politie te steunen bij onderzoek naar voertuigcriminaliteit.

Bron: LIV