Het is een bekend feit dat veel gestolen auto’s na diefstal in landen in West-Afrika belanden. Hier blijkt een grote afzetmarkt te bestaan voor met name voertuigen van het merk Toyota. De afgelopen tijd is veel aandacht besteed aan dit probleem. Onder andere in publicaties in het Parool en tijdens het VbV-jubileumcongres in november 2023. Op verzoek van Interpol Ghana en VbV is er een pilot gestart om de gestolen voertuigen in beslag te nemen en terug te brengen naar de rechtmatige eigenaren. Dit pilotproject wordt uitgevoerd in samenwerking met Interpol Ghana, Interpol Nederland, VbV, Digitpol, een advocatenkantoor in Accra en Retrieve International Recovery. Inmiddels heeft deze pilot al enkele successen geboekt en zijn de eerste voertuigen teruggebracht naar Nederland. Op 28 mei is de eerste container gelost in de haven van Rotterdam.
Inbeslagname in Ghana
In Ghana worden gestolen voertuigen in beslag genomen op basis van internationale signalering. Het Interpol kantoor in Accra informeert de Ghanese politie hierover en vraagt om het voertuig in beslag te nemen. Nadat het voertuig in beslag is genomen, start de vrijgaveprocedure. Deze procedure wordt gecoördineerd door VbV.
Uitdagende releaseprocedure
Voor het vrijmaken van de voertuigen heeft de pilot geleerd dat de procedure om voertuigen vrij te maken in Accra met recht ‘uitdagend’ genoemd kan worden. Niet alleen moeten bij de in rechte getreden verzekeraar de benodigde documenten opgehaald worden, maar is het ook noodzakelijk om ter plaatse een advocaat in te schakelen. De advocaat voert vervolgens procedures uit bij een lokale rechtbank in Accra om een vonnis op te halen om het voertuig toe te wijzen aan de rechtmatige partij, die aldaar optreedt namens VbV. Vervolgens moet het voertuig aan de advocaat worden overgedragen voordat de repatriëring in gang gezet kan worden. Bij dit alles moeten culturele aspecten en werkwijzen zoals die ter plekke bestaan en gebruikelijk zijn, in ogenschouw worden genomen.
Repatriëring
Zodra de voertuigen zijn vrijgegeven, begint het proces van repatriëring. Hiervoor moet er contact worden opgenomen met een aantal uitvoerders, zoals rederijen en shipping agents. Daarnaast moeten er formaliteiten met de douane afgerond worden. Pas wanneer dit allemaal is geregeld, kunnen de ‘trossen los’ en leggen de voertuigen de omgekeerde weg over de oceaan af
Resultaat
De eerste container is inmiddels na tussenstops in Marokko en Spanje gearriveerd in de Rotterdamse haven. Het volgende transport staat inmiddels op de planning.
Verstoring van het criminele proces
De pilot heeft als doel om het criminele proces te verstoren. De opvatting van VbV is dat het niet ingrijpen uitgelegd kan worden als een vorm van faciliteren van criminele activiteiten. Dit was ook het bezwaar van Interpol Ghana en door het starten van de pilot wordt zodoende ook tegemoetgekomen aan de wens van de Ghanese politie. Hoewel het geld kost om de voertuigen vrij te maken en te repatriëren, zal de schadelast voor de verzekeraar uiteindelijk per saldo lager zijn. Bovendien wordt er een signaal afgegeven dat misdaad niet mag lonen.
Onlangs heeft de Belgische politie nog een criminele organisatie opgerold die verantwoordelijk was voor meerdere autodiefstallen in België en Nederland, van voornamelijk het automerk Toyota. Deze gestolen wagens waren telkens in zeecontainers gestapeld met de bedoeling die naar Afrika te verschepen, stelt het Belgische OM.
Bij de politieactie zijn ook vier Nederlandse twintigers aangehouden. Het Belgische OM heeft om hun uitlevering gevraagd. Lees het volledige artikel van het AD hier.
Betrouwbare partner in de strijd tegen voertuigcriminaliteit
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden.
Meer nieuws & publicaties
Meld je aan voor onze nieuwsbrief |
|