28 oktober 2024
Het aantal auto-inbraken blijft maar stijgen, en dat is al het derde jaar op rij. Dit heeft mede te maken met de toenemende activiteit van malafide schadebedrijven die op de zwarte markt hun slag proberen te slaan. Voor verzekeraars leidt deze ontwikkeling tot aanzienlijke kostenstijgingen. Stichting VbV maakt zich zorgen over deze trend en Rob Smitskamp (manager handhaving en toezicht) ging met AMWeb in gesprek over wat gedaan kan worden om de schade te beperken.
Volgens Rob Smitskamp zijn de redenen voor deze toename voornamelijk te wijten aan criminele autobedrijven die steeds vaker auto’s openbreken en dure onderdelen stelen. Verzekeraar Nationale Nederlanden bevestigt deze stijgende lijn; sinds 2020 zijn zij een jaarlijkse stijging van zo’n twintig procent in auto-inbraken waarnemen. Woordvoerder Bas Kuik legt uit dat diefstal van complete auto’s moeilijker is geworden door verbeterde beveiligingssystemen die tegenwoordig in nieuwe modellen worden geïnstalleerd.
Tendens naar diefstal van onderdelen
De verhouding tussen diefstal van complete auto’s en diefstal van onderdelen is veranderd. Smitskamp merkt op dat de afgelopen jaren het aantal diefstallen van complete auto’s aanzienlijk is gedaald, terwijl de diefstal van onderdelen is toegenomen. “Soms worden auto’s compleet gestript voor populaire onderdelen zoals airbags of navigatiesystemen,” waarschuwt hij. Dit leidt er niet alleen toe dat andere autobezitters onbewust gestolen onderdelen in hun voertuigen kunnen krijgen, maar ook dat de schade voor verzekeraars enorm toeneemt.
Preventieve maatregelen en verantwoordelijkheden
Beide experts benadrukken het belang van preventie. Binnen organisaties zoals VbV en CCV worden trends en cijfers besproken om preventieve maatregelen te ontwikkelen. Kuik wijst op de mogelijkheden om onder andere alarmklassen en speciale interieur-alarmering te overwegen. Smitskamp adviseert autobezitters om goedgekeurde KIWA-alarmsystemen te installeren en ze bewust te maken van voorzorgsmaatregelen, zoals het parkeren op plaatsen met sociale controle.
Ook autobedrijven spelen een cruciale rol. Smitskamp adviseert garagehouders om alert te zijn op onderdelen zonder merktekens en te noteren van wie ze deze hebben gekocht om de herkomst te kunnen traceren. “Een betrouwbare aanbieder zal hier nooit problemen mee hebben,” stelt hij.
Risico’s van buitenlandse import en de rol van fabrikanten
Een bijkomend probleem is de import van auto’s uit het buitenland tegen lage prijzen, wat zou kunnen wijzen op gestolen of nep-onderdelen. Smitskamp raadt aan om kritisch te zijn en bij twijfel geen producten aan te kopen.
Tot slot pleit Kuik voor extra maatregelen vanuit fabrikanten, zodat diefstal van onderdelen wordt bemoeilijkt. “Sommige onderdelen, zoals koplampen van duurdere merken, kunnen in enkele seconden worden gedemonteerd. Een simpele aanpassing kan dat aanzienlijk moeilijker maken,” verduidelijkt hij.
Het VbV roept de betrokken partijen op om samen te werken aan effectieve oplossingen voor het probleem van auto-inbraken en de groeiende criminaliteit in de automotive branche. Alleen samen kan deze problematiek structureel worden aangepakt.
Bron: AMWeb
Betrouwbare partner in de strijd tegen voertuigcriminaliteit
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden.
Meer nieuws & publicaties
Meld je aan voor onze nieuwsbrief |
|