In het verlengde van Bedrijfsregeling 16 en de Gedragscode Verzekeraars houdt VbV toezicht op de handel in voertuigen die total loss zijn verklaard. Om te voorkomen dat schadevoertuigen worden misbruikt voor criminele- of frauduleuze doeleinden hebben verzekeraars, expertisebureaus en opkopers afspraken gemaakt over een verantwoorde afhandeling van de verkoop van economisch en technisch total loss voertuigen.
Gecertificeerde opkoper worden
In het verleden vielen veel total-loss voertuigen in handen van criminelen. Een dankbaar object voor het criminele circuit, met name als het gaat om het omkatten. Waar in het verleden gestolen voertuigen vaak werden geëxporteerd zie we nu dat deze kort na diefstal worden omgekat, gestript of gekloond voor de criminele handel in Nederland. Voor schadeverzekeraars een doorn in het oog, zeker omdat vele voertuigen niet meer op te sporen zijn en dus voor een forse schadepost zorgen.
Verkoop bestrijden en beperken
Een van de doelstellingen van het VbV, is de fraude en criminaliteit in relatie met de verkoop van schadevoertuigen te bestrijden en te beperken. Dit in het verlengde van de doelstelling van de verzekeraars, die deze in de Bedrijfsregeling 16 hebben verwoord. Om dit doel te verwezenlijken stelt het VbV eisen aan de wijze van verhandeling van schadevoertuigen en eisen aan deelnemende partijen. Deze voorwaarden zijn opgenomen in het VbV-deelnemersreglement en zijn van kracht voor alle partijen. Het VbV houdt strikt toezicht op de naleving hiervan.
Naleving van Bedrijfsregeling 16
VbV houdt toezicht op de naleving van Bedrijfsregeling 16. Dit gaat als volgt in zijn werk:
Een voertuig dat total loss is verklaard, wordt door het Total Loss Bureau van de desbetreffende verzekeraar aan de handel aangeboden. Jaarlijks worden ± 25.000 voertuigen via het veilingssysteem verhandeld, via een door VbV goedgekeurd veilingsysteem.
Uitsluitend gecertificeerde handelaren of demontagebedrijven mogen zo’n voertuig opkopen. Deze handelaren en bedrijven moeten aan strikte voorwaarden voldoen:
- Wanneer zij voor een certificaat in aanmerking willen komen, kunnen ze dat bij VbV aanvragen of bij de brancheorganisaties Stiba, VSV of OSVN.
- Na een positieve toetsing door VbV hebben ze toegang tot het biedingsproces. De erkenning is drie jaar geldig; daarna moet een verlenging worden aangevraagd.
- Het VbV informeert de Total Loss Bureaus over relevante wijzigingen bij erkende opkopers.
- De eisen die aan de verhandeling en aan alle opkopers worden gesteld, staan in het deelnemersreglement van VbV.
- Om goed toezicht te kunnen uitoefenen, heeft VbV informatie over de handelsprocessen vanuit de verschillende veilingssystemen nodig. Momenteel optimaliseert VbV de rapportage hierover, die met alle belanghebbenden zal worden gedeeld.
Contact
De VbV-helpdesk is te bereiken op werkdagen van 8:30 tot 17:00 uur.
Bel 055 – 741 00 01helpdesk@stichtingvbv.nl
College van Deskundigen Schadevoertuigen
Een College van Deskundigen Schadevoertuigen, vertegenwoordigd door verzekeraars (Verbond van Verzekeraars), leasemaatschappijen (VNA), Nederlands Instituut Voor Register Experts (NIVRE), opkopers van schadevoertuigen (VSV en OSVN) en demontagebedrijven (stiba) fungeert als adviesorgaan.
Betrouwbare partner in de strijd tegen voertuigcriminaliteit
Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit is een gezamenlijk initiatief van alle Nederlandse schadeverzekeraars om voertuig-, vaartuig, werkmaterieel- en transportcriminaliteit te bestrijden.
Laatste nieuws
Meld je aan voor onze nieuwsbrief |
|